Zajęcia adaptacyjne - Przedszkole językowe Warszawa

Najmłodszych przedszkolaków zapraszamy na zajęcia adaptacyjne, które będą odbywały się w dniach 18-29 sierpnia, w godz. 10.00-12.00.

PRZEBIEG ZAJĘĆ ADAPTACYJNYCH

Zajęcia adaptacyjne przygotowane są w taki sposób, aby mogły brać w nich udział dzieci wraz ze swoimi najbliższymi. Podczas zajęć dzieci i ich opiekunowie angażowani są w różnorodne formy aktywności. Nauczyciele proponują wspólne muzyczne zabawy, tańce, piosenki, rymowanki. Dzieci poznają różne techniki plastyczne, słuchają opowiadań czytanych przez przyszłych wychowawców. W sposób naturalny, w obecności swoich rodziców, nasze przyszłe przedszkolaki powoli zaprzyjaźniają się z nowym otoczeniem: salami, łazienkami, szatnią i ogrodem przedszkolnym. Dzięki wspólnym spotkaniom dzieci łatwiej zaadoptują się w przedszkolu we wrześniu, traktując to miejsce jako przyjazne i bezpieczne.

CELE ZAJĘĆ ADAPTACYJNYCH

1. Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – przedszkole,
2. Rozładowanie emocji dziecka wywołanych rozstaniem z rodziną,
3. Obniżenie lęku Rodziców,
4. Nawiązanie kontaktów z Rodzicami, które ułatwią dalszą współpracę,
5. Integrację Rodziców między sobą,
6. Zdobywanie przez dziecko nowych doświadczeń i umiejętności niezbędnych w prawidłowym rozwoju,
7. Rozwijanie wyobraźni i ciekawości dziecka,
8. Orientacja Rodziców w możliwościach rozwojowych dziecka i jego dojrzałości do samodzielnego funkcjonowania poza rodziną, możliwość „podpatrywania” go w różnych sytuacjach,
9. Możliwość wymiany doświadczeń między Rodzicami, skorzystania z pomocy pedagogów i psychologa przedszkolnego.

PORADNIK ADAPTACJI DZIECKA TRZYLETNIEGO

Niepubliczne Przedszkole Dwujęzyczne Mały Podróżnik, do którego zapisaliście Państwo swoje dziecko, jest nie tylko miejscem jego pobytu w czasie gdy Rodzice pracują. Jest to miejsce, w którym dziecko poszerza i wzbogaca doświadczenia nabywane w różnych środowiskach wychowawczych. Przedszkole nasze pełni ważne funkcje wspierające rozwój małego dziecka. Poprzez zabawę uczy nowych rzeczy, które staną się podstawą jego późniejszej edukacji.
Zadania, które sprzyjają wielostronnemu wychowaniu Państwa dzieci wypełniają kompetentni, fachowo przygotowani nauczyciele. Z ich strony otrzymacie Szanowni Rodzice wiele sygnałów, które upewnią Was, że powierzacie dzieci pod opiekę życzliwym ludziom, znającym i rozumiejącym potrzeby swoich młodych wychowanków.
Pragniemy uświadomić Państwu, że okres przekroczenia przez dziecko „ progu przedszkola” będzie dla niego momentem trudnym. W pierwszych dniach pobytu dziecka w przedszkolu mogą przejawiać się u niego zachowania wskazujące na brak poczucia bezpieczeństwa, lęk i zagubienie. Podstawowym, pierwotnym lękiem u dziecka jest obawa przed rozstaniem z Rodzicami, szczególnie z mamą, że zniknie ona na zawsze. Jesteśmy przekonani, że także u Rodziców, okres, w którym dziecko staje się przedszkolakiem, niejednokrotnie wywołuje stan napięcia, niepokoju - obawy o losy własnego dziecka, które na kilka godzin zostaje „ samo ” wśród nowych ludzi – dorosłych i rówieśników. Te obawy, od początku spotkań z Państwem, staramy się złagodzić. Zachęcamy zatem do udziału wraz z dzieckiem w zajęciach adaptacyjnych. To Rodzice, jako najważniejsze i znaczące osoby dla dziecka, mogą wprowadzić je w nowy świat. Pragniemy, by kontakty z Państwem były oparte na zrozumieniu, zaufaniu i życzliwości, oczekujemy, że wspólnie z Rodzicami podejmiemy trud wychowania powierzonych nam dzieci.
Starając się zapobiec negatywnym przeżyciom dziecka związanym z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej na stałe do naszego programu wprowadziliśmy zajęcia adaptacyjne. Z badań nad adaptacją wynika, że nie ma wyraźnego związku między przystosowaniem, a wiekiem dziecka. Sześciolatek idący po raz pierwszy do przedszkola może tak samo reagować jak trzylatek. Nie ma także wyraźnego związku między poziomem rozwoju umysłowego, a przystosowaniem się dziecka do przedszkola.
Dla dziecka trzyletniego pójcie do przedszkola jest momentem przełomowym, źle znosi rozłąkę z Rodzicami. Jest to sytuacja budząca silne emocje u dzieci, Rodziców i nauczycieli. Często Rodzice czują się bezradni wobec przedłużającego się procesu adaptacji. W oczach trzylatka przedszkole jest nowym, zupełnie nieznanym światem. Obce osoby, otoczenie, zabawki, sale, rytm dnia, zasady, normy, jedzenie. Wszystko w przedszkolu dzieje się inaczej niż w domu. Dziecko czuje się wyrwane z układu rodzinnego, gdzie często było najważniejsze, najukochańsze, najpiękniejsze, najcudowniejsze, najzdolniejsze- słowem bardzo często rozpieszczane. Ze świata, który kręcił się wokół niego przechodzi do miejsca, w którym nie może kontrolować tego, co się dzieje, dlatego taką sytuację przyjmuje jako zagrożenie. Powinni być Państwo przygotowani , że dziecko będzie reagowało płaczem, agresją, wycofaniem, smutkiem, pozorną akceptacją ( dziecko w przedszkolu nie sprawia kłopotów, jego zachowanie nie budzi zastrzeżeń, za to w domu staje się nie do wytrzymania), zaburzeniami funkcjonowania organizmu np. bólami brzucha, moczeniem się.
Chcemy dać dzieciom poczucie psychologicznego bezpieczeństwa, akceptację dla ich aktywności poznawczej i działania za pomocą prób i błędów. Postaramy się by dzieci miały od samego początku dobry kontakt z wychowawcami i rówieśnikami. Obecność Rodzica na zajęciach dostarcza motywacji do działania dziecka, ma wpływ na kształtowanie się pozytywnego stosunku do przedszkola.

JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO PRZEDSZKOLA?

1. Uczestnictwo w zajęciach adaptacyjnych,
2. Podarowanie dziecku do przedszkola zdjęcia Rodziców i "kawałka domu:" np. ulubionej zabawki,
3. Zabawa w przedszkole w domu,
4. Czytanie i opowiadanie bajek o przedszkolu np. Wesołe przedszkole M. Kownackiej, Bajki terapeutyczne M. Molickiej,
5. Informowanie dziecka ,że czas w przedszkolu będzie spędzało z innymi dziećmi bez Rodziców,
6. Okazywanie spokoju podczas rozstania,
7. Czas na bycie z dzieckiem po przedszkolu,
8. Ujednolicenie rytmu dnia w przedszkolu i domu.

DROGI RODZICU

Staraj się zapanować nad swoim zdenerwowaniem - dziecko doskonale wyczuwa
Twój stan psychiczny, który może udzielić się maluchowi.
Odprowadzanie dziecka przez tatę może się okazać dobrym rozwiązaniem, dziecko zazwyczaj jest silniej związane z mamą, pożegnanie z tatą może być mniej dramatyczne.
Starajcie się Państwo bardzo często rozmawiać o przedszkolu jak o fantastycznej przygodzie, wspominając własne, pozytywne przeżycia związane z edukacją przedszkolną.

WYPRAWKA MAŁEGO PODRÓŻNIKA

• Obuwie na zmianę – kapcie koniecznie,
• Trzy podpisane worki(imię, nazwisko, przeznaczenie), jeden z ubraniami zapasowymi, drugi ze strojem gimnastycznym – spodenki, koszulka, dres, trzeci na brudne ubranka,
• Podpisany kocyk do przykrycia na leżakowanie,
• Pasta, kubek, szczotka do zębów (podpisane),
• Teczka typu neseserek na prace plastyczne,
• Fartuszek malarski lub ubranko z przeznaczeniem do malowania, które może się pobrudzić, • Ubrania wierzchnie powinny posiadać suwaki lub rzepy (nie guziki), buty zapinać się na zatrzaski, rzepy ( nie sznurowadła!), tak aby dziecko mogło samodzielnie ubierać lub rozbierać się.
• Podręczniki do zajęć programowych i do języka angielskiego, klocki logo (koszt wszystkich pomocy około 200 – 250 zł.). Przedszkole może zakupić pomoce po wcześniejszym uiszczeniu opłaty , zamówienia realizować będziemy na początku września.
• Dzieci mogą przynosić do przedszkola swoje ulubione zabawki w ustalonym przez nauczyciela dniu, o ile nie są to zabawki militarne lub niebezpieczne dla innych dzieci. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za zabawki przynoszone z domu.

WYPRAWKA DZIECKA ADAPTACYJNEGO

• Obuwie na zmianę – kapcie koniecznie,
• Podpisany worek(imię, nazwisko) z ubraniami zapasowymi, pampersami, (jeżeli dziecko używa), mokrymi chusteczkami,
• Teczka typu neseserek na prace plastyczne,
• Fartuszek malarski lub ubranko z przeznaczeniem do malowania, które może się pobrudzić.

REGULAMIN ZAJĘĆ ADAPTACYJNYCH:
• Prosimy o punktualne przybycie na zajęcia.
• Prosimy o przynoszenie przez Rodziców obuwia na zmianę dla siebie.
• Podczas zajęć prosimy o nie częstowanie dzieci przekąskami – NIE
PRZYNOSIMY JEDZENIA I PICIA Z DOMU. Dzieci mają zagwarantowane owoce i
chrupki, spragnionym przedszkolakom podajemy zdrową wodę.